• Tijdens de Haarlem ShoppingNight konden de vele shopliefhebbers op de Makersmarkt kennis maken met innovatieve en duurzame producten.

    Sutiah van Netten
  • Sutiah van Netten
  • Sutiah van Netten
  • Sutiah van Netten
  • Sutiah van Netten

Haarlem geniet van gezellige ShoppingNight

HAARLEM ,,Haarlem ShoppingNight heeft dit jaar als thema 'The Art of Shopping', waarbij de nadruk ligt op kwaliteit, duurzaamheid en de beleving van het winkelen. Een voorbeeld hiervan is de Makersmarkt met duurzame en innovatieve producten op het gebied van food, kunst, fashion en design", aldus Marjolein van der Goen, voorzitter van het organisatiecomité Haarlem ShoppingNight. Het was afgelopen zaterdag gezellig druk in de stad. Het evenement trok veel shopliefhebbers aan die tot middernacht konden winkelen.

De Haarlemse vocal group Buzzz was door de Koorbiënnale en de organisatie gevraagd om het evenement muzikaal te openen en dat deed de zanggroep met veel plezier. Al zingend trok de groep door het centrum van de stad. Veel ondernemers en winkeliers hadden speciaal voor ShoppingNight hun winkel versierd of zelfs een dj ingehuurd. Overal was muziek te horen. Voor de deur van Bij Jansje zong zangeres Pien van de Rest met veel gevoel mooie ballads. Veel van het winkelend publiek bleef staan om te luisteren.

Op de Makersmarkt stonden rond de twintig kramen met duurzame en innovatieve producten. Een indrukwekkende vuurspuwende uit metalen vervaardigde wolf trok veel bekijks. ,,Dit is Fenrir, de God van de Wolven, een wolf uit de Noordse mythologie. Bij het maken van nieuwe kunstobjecten gebruik ik zoveel mogelijk oude materialen om de circulaire economie te ondersteunen", aldus Ronald Duikersloot, international industrial artist metal & graffiti.

(de tekst gaat verder onder de video)

Video door: Sutiah van Netten.

De kraam van Studio Hamerhaai van Boudewijn van den Bosch en Niki Schoondergang trok ook veel belangstelling. Het Haarlemse duo maakt van de in ongebruikte houten transportkisten van Het Rijksmuseum nieuwe Rijkswachters, robots van hout, en andere kunstobjecten. Schoondergang: ,,We hebben nu ongeveer zeventig verkooppunten in Nederland en een aantal in het buitenland. Door op de Makersmarkt te gaan staan willen we meer mensen kennis laten maken met het duurzaam gebruik van materialen."

Wat vond het winkelend publiek van de Haarlem ShoppingNight? De twee vriendinnen Marloes en Patricia houden allebei erg van shoppen. ,,Ik vind ShoppingNight een heel leuk evenement en kom er elk jaar. Als ouder is het vaak lastig om overdag uitgebreid te gaan winkelen, daarom is het voor mij echt een uitkomst", aldus Marloes. Ook Patricia heeft het naar haar zin: ,,Ik kom uit Hoorn en daar hebben ze geen ShoppingNight. Ik vind het heel gezellig om in de avond in Haarlem te winkelen."