• Joost Verhagen

Pletterij focust op avontuurlijk en jong

HAARLEM Debat,- en cultuurpodium De Pletterij (Lange Herenvest 122) heeft zich met de programmering van de komende maanden vooral gericht op jonge en avontuurlijke muziek. ,,Er gebeurt steeds meer met jazz in de stad. Yuri Honing heeft een nieuwe serie in de Philharmonie. De muziek is daar wel avontuurlijk, maar nog steeds toegankelijk voor een groter publiek. Eric Timmermans heeft een traditionelere jazz serie bij De Vereniging. De Pletterij bedient de niche van de meest vooruitstrevende, hedendaagse muziek binnen de jazz,- en wereldmuziek'', aldus directeur en programmeur Arno Duivestein.

Elke maand zijn er minimaal vier concerten te bezichtigen bij het podium. Bij de maandelijks terugkerende improsessies wordt een gastcurator gevraagd om te improviseren met een groep die hij zelf samenstelt. Daarna kunnen muzikanten uit het publiek ook aanschuiven. Op dit moment zijn onder andere Timon Koomen (Kapok), George Hadow en Otto Kokke (Dead Neanderthals) bevestigd als gastcuratoren. Daarnaast heeft Duivestein voor dit seizoen de samenwerking met Codarts in Rotterdam opgezocht. ,,Het wordt de jaren steeds moeilijker om goede wereldmuziek te programmeren. Dat heeft voor een groot deel te maken met het verdwijnen van het Tropentheater en podium Raza. Het Rotterdamse conservatorium heeft een aparte afdeling rondom wereldmuziek. Vrije geluiden had daar onlangs nog een hele aflevering over. Het is een zeer internationaal geörienteerde opleiding, dus die samenwerking was voor de hand liggend''. In 2009 werkte de Pletterij al eerder een tijd samen met Codarts. Ook besteed de Pletterij aandacht aan studenten in de moderne jazz onder de noemer JazzX. Deze serie zal net zoals de afgelopen twee jaar eens in de maand op zondagmiddag worden opgezet in samenwerking met de Lionsclub.

De Pletterij moest dit seizoen met minder budget werken. Het fonds voor de Podiumkunsten kende voor de aankomende concerten minder subsidie toe. Duivestein vond dat opvallend. ,,Het fonds gaf twee redenen voor de lagere subsidie. We zouden te weinig vernieuwende muziek programmeren en te weinig aandacht voor jong talent hebben. Dat is best wel vreemd, want volgens mij doen we niet anders dan dat. Helaas kunnen we hier niet tegen in beroep gaan''.

De grootste uitdaging voor het kleine Haarlemse podium is volgens Duivestein om een geheel eigen publiek voor de avontuurlijke concerten op te bouwen. Gelukkig lijkt er een heropleving van jazz te zijn. Duivestein noemt het laatste album van David Bowie en de populariteit van Kamasi Washington, Thundercat en Flying Lotus als schitterende voorbeelden van de manier waarop jazz weer de populaire muziek beïnvloed. Binnen Nederland is het ook sterk te zien in de opkomst van festivals zoals Transition in Utrecht. Naast de samenwerking met andere podia heeft Duivestein ook zelf weer een aantal concerten geprogrammeerd. Hij zegt vooral bijzonder uit te kijken naar het optreden van het IJslandse Mógil op 2 februari. Deze groep combineert dromerige folk met jazz en postrock. Ook 'The Wild Men Conspiracy' is er volgens Duivestein een om in de gaten te houden. Dit Amerikaanse gezelschap combineert hedendaagse jazz met traditionelere invloeden uit New Orleans.

De Pletterij drukt tegenwoordig geen programmaboekjes meer. Wie op de hoogte wil blijven van de muzikale programmering van het podium kan het beste de website www.pletterij.nl in de gaten houden en zich inschrijven voor podiumpost.