• René Gerritsen

Opening expositie Frans Hals en de Modernen

HAARLEM Meer dan honderdvijftig meesterwerken van grootmeesters uit de kunstgeschiedenis zijn dit najaar te bewonderen in Haarlem. De twee Haarlemse musea Frans Hals Museum en Teylers Museum programmeren gelijktijdig een zogenoemde 'blockbustertentoonstelling'. De uniciteit van beide tentoonstellingen is aanleiding voor een intensievere samenwerking tussen beide musea, hetgeen resulteert in een goedkoper combiticket voor mensen die beide tentoonstellingen willen bezoeken. Deze tickets zijn te koop via franshals-leonardodavinci.nl.

Voroge week stond in deze krant al een uitgebreid artikel over de Da Vinci tentoonstelling die van 5 oktober tot en met 6 januari in Teylers Museum te zien is. Vrijdag 12 oktober opent in het Frans Hals Museum de expositie 'Frans Hals en de Modernen'.

Tweehonderd jaar na zijn dood werd Frans Hals herontdekt als modern idool. Hij werd bewonderd, zelfs aanbeden door laat 19e-eeuwse kunstenaars als Édouard Manet, Max Liebermann en Vincent van Gogh. Stuk voor stuk waren ze zeer onder de indruk van zijn losse toets en ruwe schilderstijl, die 'impressionistisch' overkwam.

Deze tentoonstelling toont de enorme impact van Frans Hals op deze moderne schilders. Voor de eerste keer worden de schilderijen van de beroemde 17e-eeuwse portretschilder gepresenteerd naast reacties op zijn werk uit andere hoogtijdagen van de schilderkunst. Door werken van Frans Hals te zien in relatie tot het virtuoze werk van de kunstenaars die hij inspireerde, wordt inzichtelijk hoe modern Frans Hals was in hun ogen: 'Frans Hals, c'est un moderne'.

De expositie Frans Hals en de Modernen is te zien op locatie Hof. Op locatie Hal is tot en met 12 oktober de expositie 'Ruis! Frans Hals, Anders' te zien. Deze expositie brengt kunstwerken van hedendaagse kunstenaars samen die op een vergelijkbare manier spelen met de portretkunst en deze bevragen. In het spoor van de destijds tegendraadse opvattingen van Hals toont de tentoonstelling een uitbundig en uiteenlopend beeld van de mens, waarbij de ruis op de lijn steeds meer toeneemt.