• Archief

Nieuwe wijk moet deelauto's krijgen

HAARLEM Gaan de bewoners van de zestig nieuwe woningen die gepland zijn voor de Schalkwijkerstraat en Vijfhuizerstraat straks een boete betalen als ze een auto aanschaffen? Als het aan de projectontwikkelaar ligt wel. Hij sprak afgelopen donderdag in bij de commissie ontwikkeling van de Haarlemse gemeenteraad nadat de plannen op 31 januari in een raadsvergadering waren besproken.

Joost Verhagen

Het idee is dat vooral 'jonge digitalen' in de middeldure huurhuizen zullen gaan wonen, en deze doelgroep heeft volgens de ontwikkelaar steeds minder behoefte aan een eigen auto. Er zullen in plaats daarvan deelauto's voor de bewoners komen. Maar de leden van de commissie stelden zich kritisch op tegenover de plannen. Ze vroegen zich af wie de regel omtrent het autobezit zou moeten gaan handhaven, wat er moet gebeuren als iemand onverwacht toch een auto nodig heeft dankzij een nieuwe baan of als iemand plotseling minder valide wordt door een ongeluk en daarom toch een eigen auto nodig gaat hebben.

Volgens Groenlinks is het desondanks een interessant experiment en fractievoorzitter Jasper Drost gaf daarom aan de plannen te zullen steunen. Wel wil hij van de wethouder weten of het juridisch wel mogelijk is om mensen via een huurcontract te verbieden een auto aan te schaffen. Het risico is vooral dat als mensen toch een auto kopen dat ze deze in de omliggende buurten zullen parkeren waar het mogelijk is om gratis te parkeren. Dat zou flink wat extra parkeerdruk opleveren.

De plannen voor de nieuwe woningen aan de Schalkwijkerstraat en Vijfhuizerstraat zullen binnenkort in de gemeenteraad worden besproken. Het is nog niet helemaal zeker of de plannen in de huidige vorm groen licht zullen krijgen van de lokale politiek. Het idee om woningen te bouwen zonder parkeermogelijkheden levert een zeer verdeelde raad op. In een eventuele stemming zou een enkele zetel meer of minder het verschil kunnen maken om de plannen te laten doorgaan of niet.