• Eigen Foto

Flow Magazine en Dolhuys bundelen krachten

HAARLEM In deze hectische samenleving is rust een belangrijk goed. En schaarser dan ooit. Om te leren hoe de geest werkt en wat je zélf kunt doen om die wat vaker tot rust te brengen, hebben Dolhuys | museum van de geest en Flow Magazine de krachten gebundeld in een creatieve samenwerking.

Mental health is een belangrijk onderwerp, waar wereldwijd steeds vaker aandacht voor wordt gevraagd. Dolhuys en Flow Magazine zullen vanaf 2020 inspirerende publieksprogramma's maken waar bezoekers worden opgeroepen stil te staan bij wat deze hectische samenleving van ze vraagt, en of het anders kan.

"Flow Magazine heeft een papieren omgeving gecreëerd waar je geest even tot rust kan komen in een prachtige vormgeving. Dit past erg mooi bij de opzet van ons vernieuwde museum: het Dolhuys is op dit moment in verbouwing en brengt vanaf najaar 2020 op de prachtige historische plek in Haarlem weer actuele programma's in relatie tot zorgen voor, denken over en verbeelding van de geest," aldus adjunct-directeur Jessica Belles over de samenwerking. "De objecten in ons museum zijn de dragers van vele verhalen uit heden en verleden over zorg voor de geest nu en hoe deze zorg in de geschiedenis een plek had in de maatschappij. Centraal staat de bezoeker zelf, die in de vernieuwde museumbeleving zijn eigen geest onder de loep neemt. Het museum doet dit door middel van persoonlijke verhalen, wetenschap en levensvragen, in combinatie met hedendaagse kunst en een uitgebreid publieksprogramma."

Creative director Irene Smit van Flow: "Met Flow willen we mensen inspireren om te vertragen en simpeler te leven, iets dat hard nodig is in deze hectische maatschappij. Dat doen we al jaren met ons magazine, dat in vier talen in meer dan veertig landen verschijnt, maar ook met boeken en stationery producten. Afgelopen jaar zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om onze boodschap over te brengen. Bovendien wilden we het geld dat we kregen uit het Lucas Ooms Fonds vanwege het winnen van een Mercur d'Or, een belangrijke tijdschriftenprijs, benutten om aandacht te genereren voor wat ze in het Engels zo mooi mental wellbeing noemen. De nieuwe plannen van het museum sloten perfect aan bij onze ideeën en zo ontstond een duurzame samenwerking waarbij er straks in het vernieuwde museum een vaste Flow-route is. Door deze route te volgen ervaart de bezoeker de rust en schoonheid van dit prachtige museum, terwijl via een multimedia device de Flow levenslessen die oproepen tot reflectie te beluisteren zijn. Ook zullen we samen inspirerende lezingen en creatieve workshops organiseren. En onze eerste gezamenlijke installatie is een feit: de Tijd Machine. Dit concept van social designer Max Rijkers, gaat mensen uitnodigen zichzelf kostbare tijd cadeau te geven".