• Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel
  • Melle Meivogel

JubileumeditieInternationale Koorbiënnale groot succes

HAARLEM Topensembles uit alle windstreken reisden de afgelopen weken af naar Haarlem en Amsterdam om acte de présence te geven in de tiende editie van de tweejaarlijkse Internationale Koorbiënnale. Samen zorgden ze voor een editie met veel variatie en kleur en meerdere hoogtepunten.

De tiende editie van de Internationale Koorbiënnale - het festival dat burgemeester Jos Wienen 'de trots van Haarlem' en 'artistiek interessant en maatschappelijk relevant' noemde - trapte af met een magisch, verstilde uitvoering door een onzichtbaar koor van het stuk Abendlied van Rheinberger. Cappella Amsterdam nam onder leiding van dirigent Daniel Reuss het stokje over met een tijdloze vertaling van vijf motetten van componist Orlando di Lasso. Daarna was de beurt aan Het Nationaal Gemengd Jeugdkoor dat – samen met het Residentie Orkest en de jonge solisten Nikki Treurniet, Ingeborg Bröcheler, Steven van der Linden en José Coca Loza – Mozarts Requiem zong. Dirigent Gabriëlla Teychenné sprak over een 'bijzondere energie tussen de musici' die voelbaar werd overgebracht op de zaal. De avond eindigde met een intiem slotstuk waarbij de zangers van beide koren het publiek omringden om samen opnieuw datzelfde stuk van Rheinberger uit te voeren.  

Wellicht de meest spraakmakende voorstelling van deze Koorbiënnale was de Europese première van de Amerikaanse/Finse cross-over productie ANIARA: Fragments of Time and Space, van The Crossing en Klockriketeatern. Neil Wallace, artistiek leider van de Koorbiënnale: 'We hebben altijd gezocht naar iets heel bijzonders dat we met én in de Toneelschuur konden doen. Dat hebben we met ANIARA gevonden.' Het verhaal over het op drift geraakte laatste ruimteschip dat de verwoeste aarde verlaat – gebaseerd op een gedicht uit 1956 van Harry Martinsons en in 2018 op muziek gezet door de Amerikaan Robert Maggio – werd vertaald naar een interdisciplinaire gezongen voorstelling, uitgevoerd door zestien zangers, vier instrumentalisten, twee acteurs en een enkele danser. Het publiek zat aan weerszijden van het langwerpige podium alsof het deelnam aan de ruimtereis. Op de vloer projecteerden beamers bewegende beelden en speelden de artiesten hun spel zo dichtbij dat je ze kon aanraken. Het resultaat: een betoverende voorstelling over de toekomst van de mensheid, die alle zintuigen prikkelde.

Deze editie van het festival zorgde voor veel kippenvelmomenten. Het meest intens was misschien wel the public domain van componist David Lang (co-productie met het Nederlands Kamerkoor) in Amsterdam en in Schalkwijk, waarbij driehonderd amateurzangers – waaronder wethouder Marie-Thérèse Meijs van Haarlem – optraden. Bij het optreden in Schalkwijk was het enige moment tijdens het tiendaagse festival waarop het regende, maar dat gaf zo z'n eigen magie. Kristien Jansen, zakelijk leider van de Koorbiënnale: 'Het leven bestaat niet alleen uit zonneschijn, en ook in de regen gaan we gewoon door.' Het optreden op beide locaties was een overtuigend gezongen geheel over de vraag wat mensen onderling verbindt.

Een van de grootste experimenten dit jaar was de samenwerking tussen het instrumentale ensemble Holland Baroque en The London Community Gospel Choir in het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ. Neil Wallace: 'We hebben samen met Holland Baroque een artistiek interessant risico genomen door Händel op de lessenaar van een gospelkoor te zetten voor deze productie. Maar het werkte: van het begin tot het eind was het een feest in de zaal. Het was spannend, inspirerend, onderzoekend en vooral overtuigend. Holland Baroque en de zangers mogen erg trots zijn.'

Er waren nog veel meer hoogtepunten tijdens deze jubileumeditie, zoals Nordic Stars. Zaterdag 29 juni zongen vier toonaangevende kamerkoren uit Noorwegen, Finland, Denemarken en Zweden in zes verschillende opstellingen een vier uur durende marathon in de Grote of St. Bavokerk. Ook het Woodbirds concert van het Laurens Collegium was prachtig intiem, net als het optreden van de zingende leden van het Amsterdams Andalusisch Orkest met hun Marokkaanse liederen in de Korennacht en de migratieliederen van het Frans/Marokkaans/Spaanse Chet Nuneta tijdens het Hemels Uurtje. Kristien Jansen: 'De wereldmuziek tijdens deze editie was ook echt een ontdekking voor het publiek. Een gevoel van: doen jullie dat ook? Het laat de diversiteit van de Koorbiënnale zien.' 

Niet alleen voor het publiek, maar ook voor zangers was het een feesteditie. VOCES8 – dat normaal gesproken van concert naar concert de hele wereld over reist – had hier meerdere dagen om zich van verschillende kanten te laten zien: van een intiem concert tijdens het Hemels Uurtje naar een workshop met amateurzangers tot een groot spektakel met 29 dansers van Codarts Rotterdam. Ook de Kwartettendag was een indrukwekkend moment voor amateurensembles. Kristien Jansen: 'Het was prachtig om te zien hoe opgeladen en geïnspireerd mensen daar vandaan kwamen.'