• Archief

Haarlem wil halt aan groei van Schiphol

HAARLEM Wethouder Robbert Berkhout (GroenLinks) zegt toe dat het Haarlemse college kritisch zal kijken naar Schiphol. In de regionale overleggen neemt hij namens Haarlem het standpunt in dat Schiphol in ieder geval tot 2023 niet verder groeit, dat de nachtvluchten moeten stoppen en dat het aantal vakantievluchten naar beneden moet. Deze boodschap kreeg hij donderdag mee van de Haarlemse Gemeenteraad die in overgrote meerderheid instemde met een motie van GroenLinks en SP.

GroenLinks had samen met andere GroenLinks-afdelingen, waaronder Zaanstad en Velsen, een motie opgesteld om de groei van Schiphol een halt toe te roepen. In Haarlem werd die motie donderdag tijdens de behandeling van de Kadernota in stemming gebracht. Toevallig had het kabinet diezelfde dag laten weten dat de luchthaven na 2020 weer mag groeien. Bij de partijen in de Haarlemse raad was het chagrijn over deze mededeling duidelijk te merken.

De ergernis van omwonenden over de groei van Schiphol is begrijpelijk. Want steeds meer Haarlemmers ondervinden overlast van het vliegverkeer. Niet alleen geluidshinder, maar ook gezondheidsklachten. Zo maakte het RIVM vorige week bekend dat bewoners in de omgeving regelmatig blootstaan aan verhoogde concentraties ultrafijnstof. Bovendien staat Schiphol de klimaatdoelen en Afspraken van Parijs in de weg. Want de Schiphol Groep is in z'n eentje goed voor 7 procent van alle CO2-uitstoot, bijna even vervuilend als alle 8 miljoen personenauto's in Nederland samen.

De afspraak is dat het aantal vliegbewegingen tot 2020 beperkt wordt tot maximaal 500.000 per jaar. Die grens is al bereikt. Het kabinet wilde vanaf 2020 een gematigde groei, maar onderhandelingen daarover zijn mislukt. En de beoogde uitwijkvluchthaven Lelystad gaat nog lang niet open. In 2023 moet een nieuwe indeling van het luchtruim plaatsvinden. GroenLinks wil geen groei tot die herindeling en dan alleen als aan een rits van voorwaarden wordt voldaan.