• Eigen Foto

Discussie over woontorens Deliterrein

HAARLEM ,,Het zou eerst 36 meter hoog worden, nu wordt het ineens 58 meter hoog. Volgens de huidige plannen zouden wij als bewoners van de Transvaalstraat en de Spaarndamseweg een groot deel van ons uitzicht kwijtraken. Ik zie niet in dat er niet gebouwd gaat worden aan de gevellijn van de huidige bebouwing. Schuif het een stukje achteruit dan hoeven wij niet naar de rechter". Dit zei een inspreker donderdag 19 april tijdens de commissie ontwikkeling. Hij is bang dat hij, net zoals andere buurtbewoners, door de bouwplannen op het terrein tegen een blinde muur aan te moeten gaan kijken.

Hij kon onder andere op bijval rekenen van Annemiek Kok (OPH), die opriep om de bouw 'netjes te houden' en te letten op de bestaande rooilijn. Ook Jac Armand van Trots zei dat het in het huidige plan 'wel een beetje te gek' wordt en dat het karakter van de oude buurt erachter verloren zal gaan. Maar Jurrit Visser van het CDA zei juist dat terugkerende hoge woontorens langs het Spaarne een erg mooi effect zouden kunnen worden. Ook vroeg Visser zich af wat er met de parkeersituatie moet gebeuren. Op dit moment is het vrij om in dat gebied van de stad te parkeren, maar het is volgens de partij wel de bedoeling dat bewoners van de toren uiteindelijk binnen het gebouw op eigen terrein gaan parkeren en niet in de omliggende woonwijk. Andere partijen waaronder Jouw Haarlem, de SP en PvdA wonden zich op over het feit dat er helemaal geen sociale huurwoningen worden gerealiseerd binnen de huidige plannen. Moussa Aynan van Jouw Haarlem kondigde een motie of amendement aan om dit toch nog te realiseren.

Frits Garretsen van de SP vroeg of het niet mogelijk zou zijn om meerdere, kleine appartementen in hetzelfde complex te bouwen, maar volgens wethouder Van Spijk is dat niet moeilijk omdat er dan niet voldoende parkeervoorzieningen zouden kunnen worden gerealiseerd. Ook het bouwen aan de rooilijn van de bestaande bouw zou lastig zijn. Volgens een medewerker van de gemeente is het niet mogelijk de hoogbouw nog verder naar achteren te schuiven, omdat je dan in een achterliggend gebied met groen terecht zou komen.