• Archief

Centrum straks misschien scootervrij

HAARLEM Wordt de binnenstad straks niet alleen autoluw, maar ook scootervrij? Over deze vraag boog de commissie beheer van de Haarlemse gemeenteraad zich afgelopen donderdag. Wethouder Merijn Snoek liet na 15 november vorig jaar op verzoek van Jouw Haarlem en D66 een juridisch onderzoek doen om te kijken of het weren van scooters uit de binnenstad juridisch mogelijk is, maar op dit moment is dat nog geen ambitie van het college. Die willen scooters nog steeds laten rijden in de ring die in juli gesloten gaat worden.

Scooters en snorfietsers mogen momenteel niet door de grotere winkelstraten in het centrum, maar in het nieuwe plan mogen ze wel nog in de Kruisstraat, Smedestraat en Jansstraat rijden. ,,Je kunt dat eventueel verbieden, dan moeten we een verkeersbesluit nemen. Het is alleen de vraag of je dat wilt'', stelde wethouder Robbert Berkhout. D66 wilde weten waarom het college de scooters nog door de binnenstad wil laten rijden en of de raad daar nog invloed op te oefenen. ,,Het beeld is dat vooral jongeren scooters gebruiken, maar onderzoek uit Amsterdam heeft uitgewezen dat vaak ook minder validen en ouderen die minder goed ter been zijn op scooters rijden. Die weer je dan ook uit de binnenstad. Daarnaast hebben bepaalde ondernemers in de binnenstad bezorgscooters waar ze gebruik van maken'', wierp Berkhout tegen op het idee. Sacha Schneiders van

GroenLinks dacht dat het weren van scooters vanzelfsprekend zou zijn. Ze stelde voor om eventueel een ontheffing te realiseren voor mensen die van scooters of snorfietsen afhankelijk zijn en daar niet de hele regel op aan te passen. Hart voor Haarlem was wel vatbaar voor de argumenten van Berkhout. ,,Niet iedereen kan goed lopen of fietsen. Ik vind het heel erg beperkend voor de levendige binnenstad als we tegen dat soort mensen gaan zeggen dat ze maar met de bus moeten gaan'', stelde Louise van Zetten. De VVD vond het argument dat ondernemers niet meer zullen kunnen bezorgen wel zwaarwegend. Frank Visser van de Christenunie zei er voorstander van te zijn dat bepaalde duurzame, elektrische voertuigen wel de binnenstad in kunnen. De wethouder heeft toegezegd om een voorgenomen verkeersbesluit uit te gaan werken waar de voor,- en nadelen in tegen elkaar zijn afgewogen.