• Archief

Lampe belicht de mecenas

Mooi onderwerp aan de vooravond van Sinterklaas. De Sint is natuurlijk een mecenas pur sang. Wij hebben het dit jubileumseizoen echter veelvuldig over onze mecenas Jan Krol, die in 1914 de Gemeente Haarlem 250.000 gulden schonk voor de bouw van onze mooie bonbonnière aan het Wilsonsplein. Dat was in een tijd dat de gegoede burgerij in Nederland vaker het voortouw nam. Zo zijn het Concertgebouw en Artis in Amsterdam ook initiatieven van welgestelde burgers. 100 jaar geleden waren er in Haarlem meer mensen die dachten en deden als Jan Krol. In 1924 van de vorige eeuw was er een groep muziekminnende Haarlemmers, die het initiatief heeft genomen het Cavaillé-Coll orgel, dat ongebruikt stond te verstoffen in Het Paleis voor de Volksvlijt in Amsterdam, aan te kopen voor Haarlem. Door deze daad heeft dit unieke orgel de brand van het Paleis in 1929 overleefd en beschikken wij in de Philharmonie anno 2018 over een uniek instrument, waarvan er maar drie exemplaren op de wereld bekend zijn. Daarmee heeft Haarlem twee beroemde orgels te bieden: het Müller orgel in de Grote of Sint Bavokerk (waar Mozart ooit op heeft gespeeld, zeggen we er dan in één adem achteraan) en het Cavaillé-Coll orgel in de Philharmonie. Jaarlijks zijn er in de zomermaanden de Stadsorgelconcerten in de Bavo en de Philharmonie, maar in de wintermaanden zorgen wij dat het Cavaillé-Coll orgel in de warme Philharmonie ook regelmatig wordt bespeeld. Dat is vaak orgelmuziek met een twist. Op dinsdagavond 11 december kunt u onder andere luisteren naar Jos van der Kooy (onze voormalige stadsorganist) samen met de Haarlemse sopraan Charlotte Riedijk. Zij brengen klassiek repertoire, maar ook een paar hedendaagse stukken van o.a. Hendrik Andriessen met als sluitstuk Two Queen Christina Songs van, wederom onze eigen Haarlemse componist Klas Torstenson.

Reageren op deze column kan via www.twitter.com/JaapLampe.