• Archief

De Grote Verhalen

Op dinsdag 18 juni speelt Freek de Jonge in het kader van De Week van Freek de eenmalige unieke voorstelling De grote verhalen, een selectie uit zijn klassiek geworden conferences door de jaren heen. Het publiek kan uit een shortlist zelf kiezen welke conferences hij speelt (zie: www.theater-haarlem.nl/degroteverhalen). In deze column licht ik mijn persoonlijke keuze toe. Na de laatste voorstelling van Bram en Freek, OFFSMBOET IPPQ DPEF, die ik zag in Carré, verzuchtte een vriend met wie ik veel over Bram en Freek sprak: en nu zo’n zelfde voorstelling en dan alleen Freek, niet de hele tijd die liedjes er doorheen. Hij werd op zijn wenken bediend, want Bram en Freek gingen uit elkaar en in 1980 begon Freek aan een verpletterende reeks solo programma’s. De eerste drie programma’s, De Komiek, De Tragiek en De Mars, staan in mijn geheugen gegrift, gebeiteld en gehakt, niet in de laatste plaats omdat ik ze alle drie meer keren gezien heb. De Komiek was verpletterend, omdat het een unieke en nieuwe draai gaf aan de traditionele one-man show. Was dit nog wel cabaret? De serieuze critici buitelden over elkaar heen om het nieuwe fenomeen te duiden. Het derde programma 'De Mars' was voor mij absolute apotheose van die drie eerste programma’s. Daarin viel alles samen en bereikten Freek op dat moment een onovertroffen perfectie. Dus ... het verhaal 'Moorkoppen vruchtenpunten' uit 'De Mars', mag niet ontbreken. 'De openbaring' (van Freek de Jonge) was in alle opzichten voor iedereen een openbaring. Met zijn eerste oudejaarsconference in 1982 blies Freek in een keer het genre omver en tegelijkertijd nieuw leven in. Ik herinner me nog goed dat wij met een groep vrienden in Amsterdam op oudejaarsavond tv gingen kijken alsof het een Europacupwedstrijd van Ajax betrof, en dat we elkaar na afloop vol ongeloof aankeken. Hadden we dit goed gezien, was dit een oudejaarsconference? We waren flabbergasted door wat we hadden gezien en gehoord. Dus ook het 'Grote Verhaal' uit dat programma mag dinsdag 18 juni niet ontbreken.

Jaap Lampe schrijft in deze wekelijkse column over culturele activiteiten. Reageren kan via www.twitter.com/JaapLampe.