• Pr - Fracaz

Fracaz start mondiale crowdfundingactie

HAARLEM De start-up Fracaz (Nieuwe Gracht 49) is een unieke actie begonnen, waarbij het aanleveren van 'trivia-vragen' wordt beloond met aandelen in het bedrijf. Met een database van meer dan een miljoen vragen willen de ondernemers uit Haarlem in de loop van 2018 een wereldwijde quiz-app lanceren.

,,Fracaz wordt een trivia- en kennisquiz in een volledig nieuw, uitdagend format'', zegt CEO Martin Dieleman. ,,Fracaz wordt leerzaam en leuk.'' Maar voordat het zover is, riep de start-up de hulp in van het grote publiek. Vorige maand werd een internationale crowdfundingsactie gestart. Anders dan de meeste start-ups zoekt Fracaz hierbij geen geld, maar kennis. ,,We doen een beroep op de expertise van allerlei mensen.''

INZENDINGEN Publiek uit binnen- en buitenland kan een onbeperkt aantal vragen en antwoorden inzenden via www.fracaz.nl. De inzendingen worden beoordeeld en per tien goedgekeurde 'Q&A's' ('questions and answers') wordt een aandeel ter waarde van 1,00 euro in de Fracaz Holding toegekend. ,,De database en de app die we zo gaan opbouwen, gaat een enorme waarde vertegenwoordigen. Door mee te werken aan ons concept krijgen inzenders de kans mede-eigenaar te worden van een start-up met een groot potentieel. Daarnaast bouwen we een kennisgemeenschap op, waarmee we later veel kanten uit kunnen.''

Niet alleen de inzenders profiteren van de crowdfundingactie, ook goede doelen. Bij het bereiken van een miljoen vragen wordt een deel ter beschikking gesteld aan het onderwijs, zodat leerlingen kunnen oefenen voor examens of overhoringen. Aandeelhouders kunnen ervoor kiezen hun aandelen te schenken aan een stichting die online-kennisbron Wikipedia financieel ondersteunt. ,,Fracaz wordt een app waaraan mensen veel plezier gaan beleven, maar die tegelijkertijd bijdraagt aan de verspreiding van kennis binnen de maatschappij.''

CATEGORIEËN De app gaat vragen aanbieden in acht categorieën, waaronder entertainment, geschiedenis, sport, cultuur, wetenschap en wereld. Er bestaan mogelijkheden om grote hoeveelheden vragen in te kopen bij marktpartijen, maar daar wil Fracaz zich verre van houden. ,,Dat zou de originaliteit en de kwaliteit niet ten goede komen. Wij bouwen een trivia-quiz van hoog niveau, die niet na een week alweer van de smartphone wordt verwijderd, maar die jarenlang blijft fascineren.''