• Het is soms een beetje krap, maar de sfeer zit er op veel locaties zeker in.

    Willem Brand
  • Willem Brand
  • Willem Brand
  • Willem Brand
  • Willem Brand

Muziek in de huiskamer

HAARLEM Het duurt niet lang of Gluren bij de Buren (GbdB) groeit uit zijn huiskamerjasje. In het centrum tenminste, waar spreiding een puntje van zorg wordt. Zondag 11 maart werd er op diverse plaatsen in het centrum opgetreden door een keur aan artiesten. Niet op een podium, maar gewoon in de huiskamer.

Je maakt wat mee als huiskamerartiest. In de Slagerspoort riep een man tegen een van de zes zangeressen van Afterparty: ,,Mag ik met je trouwen, Marjan?" Toen hij zich een paar nummers later opnieuw in de bomvolle huiskamer naar het ‘keukenpodium’ waagde, zei een vrouw, geïnspireerd wellicht door het nummer ‘Run too fast, fly too high’: ,,Zou je dat nou wel doen?" Dezelfde dame had hem de eerste keer als advies meegegeven op zijn knieën te gaan.

GbdB is een fenomeen aan het worden. Veel mensen willen geen grote stadions meer waar je anoniem in de massa opgaat. Bij GbdB word je welkom geheten door de gastvrouw/heer en krijg je koffie of thee, vaak met een koekje. Het concept wint ook landelijk aan populariteit. Cathy van Lieshout in de Kleine Houtstraat (‘Zet je me op de voorpagina?’) had de derde ronde 78 mensen in haar woonkamer. En er stonden nog tien mensen buiten.

Bij Cathy bracht het trio Greenflied lekkere liedjes van eigen makelij. Zanger Neil schrijft over lief en leed dichtbij huis. Die ballades werden afgewisseld met swingende blues. In de Ravelingsteeg vierde bewoonster Dana Horeman een bijzondere verjaardag met vrienden én wildvreemden. Bij haar zong sopraan Brigitte van Hagen de operapannen van het dak. Van Hagen moest het alleen met een muziekband doen, bassist en vriend was met 39 graden koorts thuis gebleven. Brigitte: ,,Ik ben een klassieke muts, met de basgitaar krijg ik een soort swing in mijn stem". In de woonkamer kwam haar stem zo ontzettend binnen dat je lijf ervan ging vibreren. Mooi slot: het publiek zong als ondergrondkoortje vier noten baslijn.

Tussen het muzikale ‘geweld’ flarden toneel. TarTrek liet zien hoe verrassend improvisatietheater kan zijn. Een huwelijksscène eindigde zo. De vrouw: ,,Wat is er nog over?" De man: ,,Je hebt gelijk, dit kan beter". En in de Lange Wijngaardstraat twee inkijkjes bij Alberdingk Thijm in een compleet verbouwd onderkomen. Er was een preview van Haye van der Heyden’s 'Lente', die naar meer smaakte. Kortom, er werden in vele Haarlemse huiskamers snaren geraakt, voor wie zich wilde laten raken.