• GROTE CLUBACTIE 2017 CAMPAGNE
    Kinderen campagne poster

    Foto: Geert van Erven

    Geert van Erven

Lotenverkoop voor Grote Clubactie

HAARLEM De Grote Clubactie 2017 start zaterdag 16 september. Leden van verenigingen in Haarlem gaan in het kader daarvan langs de deuren om loten te verkopen. Ze doen mee aan deze jaarlijkse happening om de clubkas te spekken.

80 procent van de verkoopopbrengst vloeit direct naar de deelnemende verenigingen. Clubs gebruiken het geld vooral voor het aanschaffen en onderhouden van materialen, activiteiten, accommodatiehuur en begeleiding.

HOOFDPRIJS De Grote Clubactie bestaat 45 jaar, een gedenkwaardig jubileum. Vanaf het begin draagt het initiatief bij aan financiële gezondheid van een groot aantal clubs; jaarlijks nemen er bijna 6000 aan deel. Zo'n 225.000 leden gaan hierdoor de straat op om loten te verkopen. Inwoners van Haarlem kunnen zo clubs uit hun omgeving steunen. Maar ze maken ook kans op de hoofdprijs, die net als in voorgaande jaren 100.000 euro bedraagt. En er zijn andere prijzen te winnen, waaronder een auto.

Veel verenigingen zijn afhankelijk van sponsoring en acties voor extra financiële middelen. Geld is nodig om te kunnen groeien en goede faciliteiten aan leden te kunnen bieden. De Grote Clubactie speelt hierin een grote rol. Dit jaar doen in Haarlem mee: Sportvereniging Bato-Haarlem, Sportvereniging Geel-Wit, HKC Haarlem, Haarlem-Kennermerland F.C., C.K.V. Rapid, VV Schoten, Sparks Haarlem, SV de Blinkert, KAV Holland, Showcorps Westcoast Sound, HSV De Kampioen, Stichting Rolstoelhockey Kennemerland, Tafeltennisvereniging Spaarne, Sportvereniging Volhardt en Werkt, H.G.K., H.L.C., Bowling Vereniging Haarlem.

MAGAZINE Pierre Claessens was 45 jaar geleden bedenker van de Grote Clubactie. Daarom is het jubileummagazine 'Pierre' uitgebracht. Daarin gaat Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie, in gesprek met minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het belang van het verenigingsleven en de Grote Clubactie. Molkenboer: ,,Vele vrijwilligers en leden zetten zich in om extra geld in te zamelen voor hun vereniging. De betrokkenheid is enorm groot mede dankzij de Grote Clubactie. Samenwerking is hierbij het sleutelwoord. Vaak zijn de leden nog jong. Zij hebben een intrinsieke motivatie nodig om op pad te gaan voor hun club. Koppel er een beloning aan en kinderen worden enthousiast. Wij zeggen niet voor niets: 'Jong geleerd is oud ook nog doen'. Jonge leden van nu krijgen later misschien een functie in een commissie of bestuur van een club.''

Schippers beaamt dit: ,,Verenigingen horen bij Nederland; zij zijn het cement van de samenleving. Jong en oud ontmoeten elkaar en komen hierdoor met elkaar in contact. De sociale cohesie versterkt enorm door een actieve inzet van leden. Nederlandse verenigingen zijn daar kenmerkend en uniek in.''

ACTIETEAM Dit jubileumjaar reist het hilarisch duo Jochem van Gelder en Stan van den Dobbelsteen, onder de naam Het Grote Clubactie Actieteam, kriskras door Nederland om verenigingen en clubs een helpende hand te bieden. Via aansprekende vlogs kan iedereen profiteren van hun tips en adviezen.