• Eigen Foto

Haarlems Weekblad geeft kaarten weg voor Trijntje Oosterhuis in Stadsschouwburg

HAARLEM Trijntje Oosterhuis treedt vrijdag 18 mei vanaf 20.15 uur op in de Stadsschouwburg met de mooiste Nederlandstalige liedjes. Het Haarlems Weekblad geeft voor dit bijzondere optreden vijf gratis kaarten weg.

Oosterhuis heeft zich voor haar nieuwe theatertour door bevriende artiesten, muzikanten, tekstdichters en muziekkenners laten inspireren om de mooiste Nederlandstalige liedjes te (her)ontdekken en in een prachtig avondvullend theaterprogramma te gieten. Ze geeft tijdloze nummers een nieuw leven, maar zet ook haar eigen Nederlandstalige hits, zoals 'De Zee', 'Vlieg Met Me Mee', 'Nu Dat Jij Er Bent' en het prachtige 'Ken Je Mij' op de setlist. Daarnaast schreef Trijntje nieuwe nummers, die ze voor het eerst voor publiek zal zingen, bijgestaan door de beste muzikanten. Kaarten kosten tussen de 24 en 33 euro en zijn nog te koop via www.theater-haarlem.nl.

Het Haarlems Weekblad geeft last minute vijf gratis kaarten voor dit optreden weg!! Wie hiervoor in aanmerking wil komen, kan voor vrijdag 18 mei 12.00 uur een mailtje sturen naar monique@multimomedia.nl ovv "Trijntje Oosterhuis Haarlems Weekblad".

Met haar nieuwe theatertour en gelijknamige album Leven Van De Liefde stapt Trijntje Oosterhuis een nieuwe fase van haar muzikale leven in. De topzangeres interpreteert op een ingetogen wijze Nederlandstalige songs van artiesten en bands die haar inspireren waaronder Henny Vrienten, De Dijk, Doe Maar, BLØF, Frans Halsema, Toon Hermans. 

We ontmoeten Trijntje in haar huis in Noordeinde waar ze eigenlijk niet meer woont. ,,Weet je, dit huis is verkocht. Ik heb hier zoveel mooie tijden beleefd en het is meteen een mooie afsluiting." Ze oogt scherp, fit en opgetogen. Alsof de onvoorwaardelijke keuze voor het Nederlandstalige lied bevrijdend heeft gewerkt.

Trijntje, dit was meer dan je huis. Je woonde hier met je gezin maar het was tot aan de dag van vandaag ook letterlijk jouw muzikale basis.

,,Absoluut. Dit is niet de eerste plaat die ik hier heb opgenomen. Gitarist Leonardo Amuedo, die tegenwoordig in LA woont, is een soort van huisvriend. Als wij samen maandenlang op tournee gingen door Nederland, verbleef hij in het gastenhuisje. Dat is ook heel mooi. Door hier te werken, kom ik in een soort van bubbel. Dat was ook zo bij het opnemen van dit album en voorbereiding voor de tour. Meer nog omdat de sfeer van Leven Van De Liefde mij een beetje doet denken aan hoe ik met muziek ben opgegroeid. Mijn moeder speelde altijd met strijkkwartetjes. Dan lag ik in mijn bed en hoorde ik die mooie klassieke stukken voorbij komen. Mijn moeder speelt ook een stukje op deze plaat."

Het album heeft ook een beetje de sfeer van de Nederlandstalige platen die in jaren '70 werden opgenomen zoals het werk van Robert Long en Frans Halsema.

,,Ik wilde het gewoon heel puur houden. De tekst en de melodie moest afdwingen hoe we de song zouden vertolken. En ja, met Leonardo als melodische diamant erbij, heb je nauwelijks nog iets nodig. Alle liedjes hebben we met z'n tweetjes live opgenomen en later hebben we er een strijkkwartet aan toegevoegd. Het is gewoon weer een uit de hand gelopen project, net als indertijd de tribute-plaat die ik heb gemaakt met songs van Michael Jackson. Het begon allemaal vanuit het idee van de theatertour. Ik was liedjes aan het verzamelen, echt leuk zo'n zoektocht door alle Nederlandstalige liedjes ooit gemaakt. De longlist bestond uit een paar honderd liedjes en dan moet je gaan kiezen om tot een setlist te komen. Door de liedjes te gaan spelen, kom je er echter welke stukken je goed liggen en bij welke liedjes je daadwerkelijk een connectie voelt. Een heleboel liedjes zijn prachtig, maar vanuit wie ik ben moeilijker te zingen. Zo hebben we van De Dijk een relatief onbekend stuk gekozen (Dat Zou Mooi Zijn), ik kan moeilijk "een man weet niet wat die mist….." gaan zingen hahahaha".

Ik begrijp dat dit een opmaat is naar een nieuwe fase in je carrière?

,,Ik ben bezig met een Nederlandstalige plaat en daar hik ik eerlijk gezegd best wel tegen aan. Ik heb veel respect voor de Nederlandse taal. Het is mijn eigen taal die echter ook heel moeilijk is. Het is niet de bedoeling dat we een soort van kleinkunstplaat of smartlappenplaat maken. Het werken aan mijn komende album heeft geleid tot allerlei schrijfsessies met vrienden en collega's waar ik mij goed bij voel en die mij al jaren als tekstschrijver inspireren. Het is een mooi rijtje mensen geworden zoals Paskal Jakobsen, Dotan, Han Kooreneef, Diggi-Dex, Alain Clark en. We hebben tot nu toe 10 demo's waarvan er zeker 6 songs wel de plaat kunnen halen. Maar ja, ik ben superkritisch. Tijdens de tour probeer ik ook nieuwe liedjes uit, kijken hoe mensen er op reageren. Super spannend!"

Eigenlijk kon je dus gewoon niet wachten en dook je in het Nederlands Songbook.

,,Tijdens mijn eerste kersttour langs kerken in Nederland deed ik voor het eerst een Nederlandstalig blokje met liedjes als Vlieg Met Me Mee, Telkens Weer, De Zee en het door mijn vader geschreven Ken Je Mij. Veel mensen reageerden daar heel positief op en voor mij voelde het op één of andere manier ook heel vertrouwd, zo in mijn eigen taal. Toen ben ik aan de slag gegaan en heb de put opengetrokken met die schat aan liedjes. En al snel was de theatertour geboekt. Toen we middenin de voorbereidingen van de tour zaten, ontstond het idee om de liedjes op te nemen als herinnering voor de tour. Met Noordeinde nog tot mijn beschikking wilde ik daar nog één album met Leonardo opnemen. Binnen een paar weken hebben we alles opgenomen en het album Leven Van De Liefde is uitgekomen toen de theatertour startte."

Tijdens de tour speel je met een hele band. Waarom heb je daarvoor gekozen?

,,Het album heb ik opgenomen met Leonardo en ik speel ook heel graag live met hem, maar ik wilde in het theater de nummers ook weer anders kunnen brengen dan op het album. Dus heb ik weer fantastische muzikanten om me heen verzameld en zijn we in Amsterdam de oefenruimte in gegaan om de liedjes nieuw leven in te blazen. Op toetsen en piano speelt Stephan Geusebroek, hij heeft ook de strijkarrangementen voor het album geschreven. Hij woont bij ons om de hoek en ik had al vele avonden bij hem thuis gezeten achter de piano om de Nederlandstalige liedjes eigen te maken. Op drums heb ik Mark Stoop gevraagd, Mark is een fantastische drummer en ook nog eens een goede vriend met wie ik al jaren speel, een vaste rots in de branding zou ik maar zeggen. Net als Aram Kersbergen, één van de beste bassisten die ik ken. En op gitaar natuurlijk Arnold van Dongen, ik ken Arnold al sinds de tijd van Total Touch. Het zijn allemaal goede vrienden van me en met deze band er bij op het podium heb ik zo'n vertrouwd gevoel en durf ik de klassiekers ook onder handen te nemen. Het leuke is dat ik nu kan kiezen om liedjes met alleen piano, alleen gitaar, met een dikke bassgroove zoals bij Is Dit Alles of juist met de hele band te kunnen doen. Dat maakt de dynamiek groter. Het zijn allemaal fantastisch geschreven liedjes die al vele malen prachtig zijn uitgevoerd. Dat is het probleem met al die liedjes. Het zijn allemaal kleine monumentjes die bij mensen in hun hart al lang zijn verankerd. Maar dat had ik eerder natuurlijk ook met die Burt Bacharach-songs. Die liedjes kent iedereen over de hele wereld. Toch bedankte Burt mij omdat ik zijn nieuwe liedjes aan een nieuwe generatie in Nederland had bloot gesteld. Dat is ook bedoeling van mooie songs. Die moeten het eeuwige leven krijgen."

Welk liedje is jouw favoriet van de avond?

,,Dat vind ik heel moeilijk om te zeggen en hangt ook wel af van de avond en hoe ik me voel. Maar als ik dan toch moet kiezen, zeg ik nu Voor Haar van Frans Halsema. Dat heb ik altijd één van de mooiste Nederlandstalige liedjes gevonden, melodie en tekst…. zo mooi! Toch twijfelde ik of ik het wel zou opnemen in de setlist, voor wie zou ik het zingen? Tot Paul de Munnik tegen me zei: voor je dochter natuurlijk! En nu draag ik het iedere avond op aan haar en heeft het liedje een nog specialere plek in mijn hart gekregen."