• Haarlem is een van de sfeervolste steden van Nederland.

    Haarlem Marketing

Bezoekers vinden Haarlem sfeervol

HAARLEM Het onlangs gehouden Toeristisch Imago Onderzoek uitgevoerd door Lagroup heeft uitgewezen dat de associatie die zowel bezoekers als niet- bezoekers bij Haarlem hebben 'sfeervol, aantrekkelijk en gezellig' is. In het onderzoek dat gehouden is onder zeventien Nederlandse steden scoort Haarlem goed en staat op een tweede plek voor zowel het overall museumaanbod als het winkelaanbod.

Opvallend is dat Haarlem bij het overall toeristisch imago (onderzoek onder zowel bezoekers als niet-bezoekers) op een vierde plaats staat, maar als bezoekers eenmaal in Haarlem zijn geweest de score (Net Promoter Score) opeens omhoog gaat naar een tweede plek. Winkelen en uit eten gaan zijn de meest genoemde bezoekredenen. 72 Procent van de bezoekers heeft een positief tot zeer positief beeld van Haarlem. Vergeleken met 4 jaar geleden is dit een stijging met 6 procent. De bekendheid van Haarlem bij niet-bezoekers is toegenomen met 7 procent. Opvallend in het onderzoek is verder dat het weekendbezoek is toegenomen, hier is de laatste jaren ook op flink op ingezet door Haarlem Marketing met de onder andere Citytrip campagne.

Esther Brasser, directeur van Haarlem Marketing, laat over het resultaat weten: ,,Voor ons is het TIO altijd een belangrijk onderzoek met betrekking tot de resultaten en de aanbevelingen. Goed om te zien dat het overall imago van Haarlem is toegenomen en dat we met ons nieuwe meerjarenplan 'Sturen op kwaliteit' in lijn zijn met de aanbevelingen, we hebben er enorme zin in om samen met de partners in de stad in de komende jaren nog beter te scoren".

Het toeristisch product van Haarlem is zeer goed op orde en dit wordt bevestigd door het –ten opzichte van 2014 –stijgende aantal respondenten dat in 2018 een (zeer) positief beeld heeft van Haarlem. Er zijn echter ook aspecten van het toeristisch product die nog meer aandacht kunnen gebruiken. Zo wordt opgemerkt dat spraakmakende musea als het Frans Hals Museum en Teylers Museum nog relatief onbekend zijn en dat het dus zaak is om deze meer in de spotlights te zetten. Ook wordt aanbevolen om de sfeeraspecten nog meer terug te laten komen in de promotie van Haarlem, door bijvoorbeeld bezoekers filmpjes van Haarlem te laten maken en die op de website of social media te delen